Verksamhetsberättelse 2013

Verksamhetsberättelse 2013 för Västerås Löparklubb
  • Skapad: 26 JAN 2014 11:36

Fakta om året som gått

Medlemsavgiften var 250: -/person eller 500: - för familj.

Styrelsen bestod av fem ordinarie

Kerstin Rosenqvist, Ordförande

Bo Johansson, Kassör

Pär Muhr, Sekreterare

Robert Brink, ledamot

Daniel Ek, ledamot

och två suppleanter

Maria Thunberg

Clare Barnes

Styrelsen har haft fem protokollförda styrelsemöten under året utöver planeringsmöten för BRR.

Verksamhet 2013

Träningar

Vi har träffats på tisdagskvällar och lördagsförmiddagar för att springa ihop. På tisdagar har vi haft ett träningsprogram som träningskommittén varit ansvarig för och på lördagarna har det varit långpass på programmet bl.a. med provlöpning av BRR-banan.

Marcus Ståhlbom har undervisat några tisdagar under våren och under hösten i vad som är bra löpteknik och hur man ska tänka och träna för att få bättre teknik.

Vi har även tränat på bana på Arosvallen några gånger under året.

Train&Run

Detta koncept som går ut på att vi åker iväg någonstans för att springa hem. Dessa gick 2013 från nedanstående platser:

26:e jan Enköping

23:e feb Sala

4:e maj Ransta

16:e nov Eskilstuna

7: dec Enköping

Träningshelg

Det blev en träningshelg även 2013. Samling vid VIK-stugan och lugn jogg till Friskis och Svettis på Rocklunda med cirkelfys. Efter passet joggade vi tillbaka till VIK-stugan för bastu, dusch och lunch från Sportköket och föredrag av Mikael Andersson. På eftermiddagen blev det backpass.

På söndagen blev det ett långpass med möjlighet till bastu, dusch och fika.

Medlemsdag 18:e maj

Det var samling på Djäkneberget kl 14.00 för minigolf. Därefter öl på Pitchers och sedan vidare till Bistro du Lac för en god middag.

Black River Run

Ett jättestort TACK till alla som hjälpte till på alla möjliga och omöjliga sätt under Black River Run!

Vilken helg det blev och vilken lyckad tävling, allt fungerade, solen sken (månen också) och alla var glada. Mer än dubbelt så många deltagare jämfört med förra året och vi hade ju också dubbla distansen.

På 100 miles blev det en riktig kanontid med 15.40, den tredje bästa svenska 100 miles tiden någonsin.

KM

Efter ett år med 3000m på KM blev det i år återigen 5000m på Arosvallen. Som traditionen kräver avslutades kvällen med middag på stan.

Nytt klubbrekord av Julia.

Damer

1. Julia Forslin                18:45

Herrar

1. Per Lundström            17:28
  2. Roger Carlsson            18:10
  3. Daniel Ek                      18:11
  4. Marcus Reldin              18:14
  5. Simon Sköld                 19:21
  6. Mikael Fridholm            19:35
  7. Per Kunkell                   20:09

Idrottsliga framgångar

Vi har trots att vi är en liten klubb många aktiva medlemmar när det gäller att springa lopp. Det allra roligaste är att det är så många medlemmar som är med på så många lopp runt om i Sverige och världen.

Främsta framgångar på elitnivå:

Kerstin Rosenqvist sprang EM på 100km i det svenska landslaget som blev tvåa i lagtävlingen. M.a.o. ett EM-silver till Västerås Löparklubb.

Det blir ett spännande 2014 med många duktiga medlemmar som kommer att spränga nya gränser.

Styrelsens berättelse

Styrelsens mål med Västerås Löparklubb är att klubben ska vara en samlingsplats för alla som vill träna för att bli bättre löpare. Men alla som är intresserade av löpning och löpträning är inte lika intresserade av att själva jaga tider. En del vill ta del av känslan, vara med utan själva vara de som pressar sig till det yttersta. Andra är skadade eller har andra problem som gör att de inte kan träna stenhårt. Alla ni är extra välkomna som medlemmar Västerås Löparklubb för vi kan tillsammans skapa den mest gemytliga, trevliga och roligaste klubben som finns för motionsidrott. För trots årets EM-silver på 100 km så är vi inte och vill inte heller bli en klubb finns till för eliten. Utan vi är en klubb som främst finns för oss som vill odla vårt intresse för löpning.

Vi har även 2013 år haft stort fokus på Black River Run.
Vi har ett gott samarbete med VSOK med tillgång till deras klubbstuga Orientalen med målplats precis utanför och tillgång till SportIdent utrustning, husvagn och annat från VSOK. Henrik Ortman höjer nivån ytterligare med bra lösningar och hemsida för liverapportering av resultat.

Många i VLK både medlemmar, familjemedlemmar och kompisar var på plats under hela eller delar av dagen, tack alla som ställde upp.
Det blev en lyckad tävling och vi har fått hur mycket positiva kommentarer som helst från många håll.

Styrelsen genom Pär Muhr (sekreterare)

Verksamhetsplan för 2014

Utflykter

Vi fortsätter med att planera utflykter när vi åker iväg någonstans med tåg eller buss och springer hem. Detta sker främst under vinterhalvåret då dessa långa långpass lämpar sig bättre än under loppsäsongen. Program för detta ligger på hemsidan.

Träningar

Gemensamma träningar kommer att fortsätta på tisdagar och lördagar. Vi kommer att fortsätta att ha en träningskommitté som får i uppgift att organisera träningen. Denna kommer även 2014 att få en egen budget.

KM 2014

Vi siktar på att ha ett KM på bana i början av oktober.

5-års jubileum

2:a maj. Innehåll kommer att bestämmas under våren ett förslag är aktiviteter på Strike och att vi sedan går vidare och äter en gemensam middag någon annanstans.

Träningsläger

Eventuellt i slutet av mars hemmaplan eller åka iväg? Öppet för önskemål.

BRR Arrangemanget

Vi kommer att ha nedanstående klasser:

100 miles - den klassiska ultradistansen

50 miles - en ultrautmaning även detta

20 miles DayLight - 32 km omväxlande tufft och snabblöpt

20 miles MidNight – 32 km mitt i natten.

20 + 20 miles Day&Night Run – spring båda 32 km alternativen

En herr- och en dam-klass på varje distans

Start, varvning och mål är precis som tidigare år vid Västerås SOK's klubbstuga Orientalen i Västerås. Det finns omklädning, dusch och bastu i stugan.

Det blir samma omväxlande bana som tidigare år, 1 varv är 10 miles (16,1 km) med mycket omväxlande underlag på tekniska stigar, motionsspår, grusväg, vandringsled och lite asfalt.

09:30 (lör 20/9)  20 miles DayLight

10:00 (lör 20/9) 50 och 100 miles

00:00 (sön 21/9) 20 miles MidNight

Maxtiden är 30 h för alla utom MidNight som är max 12 h

Mellan kl 19 och 06 är det mörkt och pannlampa är ett måste.

KUL-helg

Varje år anordnar Kommittén för Ultradistanslöpning (KUL) en KUL-helg.
Man träffas på fredagen, äter en bit mat, övernattar, springer en tur på lördagen, lyssnar på ett intressant föredrag, övernattar o springer sedan en sväng på söndagen innan man åker hem. KUL-helgen genomfördes i år för 6 året i rad och har blivit en trevlig höst-tradition. Arrangemanget KUL-helgen har arrangerats på olika platser i Sverige.

2014 är det vår tur i Västerås Löparklubb att arrangera denna. Preliminärt siktar vi på 15-16 november.

Skribent: Pär Muhr

Kontakta oss på This is a mailto link

och kolla även in oss på Instagram

Medlemsbloggar

klicka in och läs!

har du någon? hör av dig!

Postadress:
Västerås LK - Friidrott